Ramadán

Přívítejme požehnaný měsíc Ramadán s láskou a bohabojností k Bohu

pravil Vznešený Alláh ve významu:

Islamic_Wallpaper_Ramadan_011-1366x768“Měsíc Ramadán, v němž Korán byl seslán jako vedení správné pro lidi a jako vysvětlení tohoto vedení i jako spásné rozlišení. Kdo z vás spatří měsíc, nechť se postí! Ten z vás, kdo je nemocen nebo na cestách, nechť postí se stejný počet dní později; Bůh si přeje vám to usnadnit a nechce na vás obtížné. Dodržujte plně tento počet a chvalte Boha za to, že správně vás vede – snad budete vděční!”

Praktické lekce z měsíce Půstu
Z přednášek Šejcha Abdula_Muhsin ibn Hamad al_Abbaada

Tento překlad je založen na výuce šejcha Abdula_Muhsin ibn Hamad al_Abbaada z 16. dne měsíce Šawal, 1390 Hidžry na střední škole Tayba. Přednáška byla také publikována v Journal of the Islaamic University of Madeenah, Issue #10. V ní probírá šejch několik bodů ohledně postního měsíce Ramadánu a jeho vztahu k měsícům následujícím. Zaměřuje se na určité praktické úkony, které vychází z postojů, jež zaujímají muslimové během Ramadánu a jak ten samý postoj může být přenesen do života a práce i v jiných měsících. Nakonec šejch věnuje upomínku obyvatelům Medíny, kde byly lekce předneseny.

Ve jménu Boha, Milosrdného, Slitovného

Praktické lekce z měsíce Půstu
Tento svět je místem zkoušek a trápení
Alláh stvořil své služebníky, aby uctívali Jeho jediného, bez společníků a uvedl to ve Své vznešené knize:
وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُونِ
A džiny a lidi jsem jedině proto stvořil, aby Mne uctívali                                                                 51.56

Poslal Své vážené Posly, aby načrtli způsob uctívání, jak řekl:

وَلَقَدۡ بَعَثۡنَا فِى ڪُلِّ أُمَّةٍ۬ رَّسُولاً أَنِ ٱعۡبُدُواْ ٱللَّهَ وَٱجۡتَنِبُواْ ٱلطَّـٰغُوتَۖ فَمِنۡهُم مَّنۡ هَدَى ٱللَّهُ وَمِنۡهُم مَّنۡ حَقَّتۡ عَلَيۡهِ ٱلضَّلَـٰلَةُۚفَسِيرُواْ فِى ٱلۡأَرۡضِ فَٱنظُرُواْ كَيۡفَ كَانَ عَـٰقِبَةُ ٱلۡمُكَذِّبِينَ

A vyslali jsme již k národu každému posla, aby hlásal: „Boha uctívejte a Tághútovi se vyhýbejte!“ A byli mezi nimi někteří, jimž Bůh dal vedení, a byli mezi nimi jiní, jimž usouzeno bylo bloudění. Choďte jen po zemi a popatřte, jaký byl konec těch, kdo pokládali to za lživé!                                             16.36

Učinil život na tomto světě, jako na místě trápení a zkouší, kteří z Jeho služebníků jsou nejlepší ve svých skutcích. Řekl:
ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلۡمَوۡتَ وَٱلۡحَيَوٰةَ لِيَبۡلُوَكُمۡ أَيُّكُمۡ أَحۡسَنُ عَمَلاً۬ۚ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡغَفُورُ
jenž stvořil smrt i život, aby vyzkoušel, kdo z vás bude v skutcích nejlepší – a On mocný je i odpouštějící
67.2

Toto objasňuje, že zkoušený jednotlivec, který se vyznamená ve svých skutcích, bude odměněn, protože jedno z Alláhových jmen jeal-Ghafůr (Často Odpouštějící). Podobně se to týká těch, kteří jednali zle a budou přísně potrestáni, protože Jeho jméno je al-Azeez(Všemocný). Proto řekl:
۞ نَبِّئۡ عِبَادِىٓ أَنِّىٓ أَنَا ٱلۡغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ (٤٩) وَأَنَّ عَذَابِى هُوَ ٱلۡعَذَابُ ٱلۡأَلِيمُ
Zvěstuj služebníkům Mým, že Já jsem věru odpouštějící i slitovný, avšak že trest Můj bude trest bolestný!
15.49,50
Období onoho světa
Tak jako Alláh zaručil určité přednosti některým lidem a jiným ne, stejně tak upřednostnil některá místa nad jinými, tak také preferuje určitou dobu nad jinou dobou. Částí  toho je i přednost požehnaného měsíce Ramadánu a jeho vyvýšení nad ostatní měsíce, mezi kterými byl vybrán jako doba nařízeného půstu.
وَرَبُّكَ يَخۡلُقُ مَا يَشَآءُ وَيَخۡتَارُۗ مَا ڪَانَ لَهُمُ ٱلۡخِيَرَةُۚ سُبۡحَـٰنَ ٱللَّهِ وَتَعَـٰلَىٰ عَمَّا يُشۡرِڪُونَ
Pán tvůj tvoří, cokoli chce, a volí, zatímco pro ně volba není. Sláva Bohu! On vznešenější je než to, co k Němu přidružují.                                                                                                                                                                28.68

A tak zaručil Alláh určitou přednost pro tento měsíc a vyčlenil ho z ostatních pozdějších období. Během něj, zápasí služebníci Alláhovi mezi sebou a spěchají, aby dosáhli úspěchů a přiblížili se k Němu. Usilují dostat se blíže ke svému Pánu postem během dne, modlitbami během noci a recitací Jeho posvátné knihy, které se žádná faleš nemůže přiblížit ani zezadu ani zepředu, neboť je zjevena od Toho, v Němž je veškerá moudrost a který je hoden vší Chvály. Takto, jakož i jinými skutky uctívání vyhledávají blízkost Alláhovu, zatímco si obezřetně uvědomují skutky neposlušnosti a kterak se jim vyhnout. Všechno toto je konáno v naději na výnosný obchod, který nebude nikdy zmařen, neboť takovým Alláh vyplatí jejich mzdu v plném rozsahu a navýší jim míru Své štědrosti. On je vskutku tím, který často odpouští, nejvíce uznalý dobrých skutků a připraven je odměnit.

Nárůst štědrosti
Zatímco Alláh předepsal pro své služebníky půst v měsíci Ramadánu, posel Boží sAs je povzbuzoval v tom, aby dodržovali půst i šest dnů v měsíci Šawal, v němž dosáhnou odměn větších, než kdyby se postili celý rok. Abu Ayub al-Ansárí uvedl, že posel BožísAs řekl:
„Kdokoliv se postí v Ramadánu a poté pokračuje šest v Šawal je jakoby se postil věčnost.“
Al Háfit al-Muntirí řekl:
Toto uvedli Muslim, Abu Dáwůd, at-Tirmídí, an-Nasa´í, bin Madžah a at-Tabarání s tímto dodatkem: „Řekl jsem, že za každý den je (je odměn) deset? On odvětil: „Ano.“
Toto je také zaznamenáno v sahíh sbírkách.
Od té doby, největší počet dnů v lunárním roce je tři sta šedesát. Přidáme-li šest dnů z Šawal k měsíci Ramadánu a každý z těch dnů je považován za deset, tak tedy dobrý skutek je odměněn deset krát. Tím je myšleno, jako by se postil celý rok. Proto řekl, „jako kdyby se postil nepřetržitě.“ To je ohromný dar od Alláha a Jemu náleží chvála a vděčnost, pro Jeho nekonečnou laskavost.

Od jednoho dobra k druhému
Část laskavosti a dobroty od Alláha k Jeho služebníkům je i to, že jim ulehčil od jistých faktorů, tak aby mohli zvýšit svoji úroveň a pevně je přidržet v trvalém vztahu s uctíváním jejich Pána. Jak probíhají tyto dny a noci Ramadánu a blíží se stále více Alláhovi, který jim odpouští hříchy, pozdvihne jejich řady a napomůže těm, kteří klopýtají. Hned jak tyto dny minou a přiblíží se ke svému konci, rychle budou následovat měsíce vykonání Hajj k Jeho Svatému Domu. Den Eed al Fitr, který je prvním dnem měsíceŠawal, je také prvním dnem měsíců Hadž, o nichž Vznešený Alláh pravil:

ٱلۡحَجُّ أَشۡهُرٌ۬ مَّعۡلُومَـٰتٌ۬ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ ٱلۡحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِى ٱلۡحَجِّۗ وَمَا تَفۡعَلُواْ مِنۡ خَيۡرٍ۬ يَعۡلَمۡهُ ٱللَّهُۗوَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيۡرَ ٱلزَّادِ ٱلتَّقۡوَىٰۚ وَٱتَّقُونِ يَـٰٓأُوْلِى ٱلۡأَلۡبَـٰبِ

Pouť budiž konána v měsících známých. Ten, kdo se zavázal vykonat v nich pouť, nechť zdržuje se žen, prostopášnosti a hádek během pouti! Ať cokoliv dobrého učiníte, Bůh se o tom dozví; a zásobte se na cestu, však nejlepší zásobou na cestu je bohabojnost! Buďte tedy bohabojní, vy, kdož nadaní jste rozmyslem!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                2.197

Ramadán je měsícem, ve kterém Alláh zjevil Korán. Je to požehnaný měsíc, v němž jsou otevřeny brány Jannah a zavřeny brány pekla a ďáblové jsou spoutáni. Ve svatém hadísu o těchto dnech postu, řekl Alláh:
„Z každého dobrého skutku syn Adama bude mít desetinásobnou odměnu, vyjma půstu. Vskutku, ten je pro Mě a Já ho odměním.”
Když dny Ramadánu skončí, začnou dny Hajj, o nichž posel sAs řekl:
„Kdokoliv vykoná Hajj aniž by měl manželský poměr nebo by jednal špatně, bude zproštěn svých hříchů, jako v den, kdy ho jeho matka porodila.”
Ze sbírek al-Buchárího, Muslima a jiných.
Ohledně Hajj také pravil:
„Kdokoliv vykoná Umru, tak až do příští Umry bude očištěn od toho, co se mezi tím událo. A pro ty, kteří vykonali správně  Hajj, není jiné odměny než Jannah.”
Ze sbírek al-Buchárího, Muslima a jiných.
Ve skutečnosti, si muslim sotva přeje rozloučení s tímto obdobím dřív, než přivítá další. Toto slouží hlavně k vytvoření nepřetržitého sledu uctívání Svého Stvořitele a Původce, který tě přivedl do bytí z ničeho a ujistil tě hojností požehnání, jak zjevných, tak skrytých.

Praktické lekce z měsíce Půstu
Když se muslimská Umma rozloučí s tímto požehnaným obdobím, má „na skladu“ radostné zprávy určené lidem, jimž Alláh laskavě umožnil během toho období vykonat spravedlivé skutky. Naopak, pouze ztráty ve „skladu“ zůstanou těm, kteří dovolí, aby dny Ramadánu prošly tak, že při odchodu z tohoto světa nebude u nich nalezen žádný dobrý skutek. Bylo by to hotové neštěstí, pokud by strávili onen čas obšťastňováním satana a jednali v souladu se zlými touhami své vlastní duše. Prosíme Alláha, aby nás o tohoto ochránil.
Toto podivuhodné období, které nyní prožíváme, obsahuje množství úkolů a připomínek, které podněcují duši k rozvoji lásky k dobru a neustálé oddanosti Alláhovi. V tu samou dobu nabádáme duši, aby měla odpor k neposlušnosti v jednání a k vyhýbání se všemu, co může nahněvat Alláha, Nejmocnějšího, Vznešeného.
Praktické úkoly a připomínky, které muslimové v měsíci půstu nashromáždí, jsou výbornými plody, sklizenými v těchto dnech. Pokusím se v následujících slovech dát dohromady jejich seznam, a pokud jde o správnost, jakož i úspěch, tak v tom spoléháme pouze na Alláha.

Poučení č. 1:
Když dny Ramadánu uplynou, muslimové nachází jednu z životních příležitostí, která se zjeví před nimi. Nejdůležitější je, aby tato příležitost byla zužitkována ve skutcích poslušnosti a připomínáním si, kterak se vyhýbat hříchu. Dokonce mnohem důležitější je pevné připomínání si k vykonání takových věcí, protože jedna z odměn za dobrý skutek je vedení k vykonávání jiných dobrých skutků později. Uvažujme tedy s touto věcí.  Muslimové si mají přát dobro pro sebe a záruku úspěchu dosaženého v tomto požehnaném měsíci získají naplňováním poslušností k Pánu, který je stvořil pro uctívání. On je zahrne požehnáním, jak viditelnými, tak skrytými. Jejich duše nalezne klid v provádění spravedlivých skutků a jejich srdce se ocitnou v pohybu, směrem k životu posmrtnému, který je konečným cílem. Není zde jiného dobrodiní pro člověka, kromě síly jeho vlastních rukou, v den, kdy mu nebude nic plané ani jeho bohatství, ani potomstvo. Během požehnaných dnů měsíce Ramadánu si duše sama navykne oddanosti, stále doufaje v to, co má Alláh „na skladu“ a vyhýbá se takto Jeho trestu. Nepochybně, jakmile bude toto vykonáno, dobrodiní, která muslimové sesbírají a ponaučení, jež obdrží, musí následovně pokračovat v konání dobrých skutků a vyhýbání se hříchu. Proto Alláh přikázal svým služebníkům, tj. aby Ho uctívali po celý svůj život.
وَٱعۡبُدۡ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأۡتِيَكَ ٱلۡيَقِينُ
a Pánu svému služ do chvíle, kdy k tobě nepochybně přijde!            15.99

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِۦ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسۡلِمُونَ
Vy, kteří věříte! Bojte se Boha bázní, jež Mu přísluší, a neumírejte jinak, než když jste se do vůle Jeho odevzdali!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     3.102

Jakmile muslimové okusí sladkostí poslušnosti během postního měsíce, není pro ně vhodné, aby je nahradili hořkostmi neposlušnosti. Navíc, ti, kteří byli v tomto měsíci přemoženi svým nepřítelem, nebudou shledáni způsobilými zažívat radost během měsíce Šawaljakož i v měsících následujících. Pokud opravdu chtějí muslimové pro sebe dobro, nesmí přestat konat dobré skutky s koncem postního měsíce. Takové jednání by bylo, jako kdybychom chtěli nahradit onu dobu nějakou jinou, méně důležitou nebo níž v pořadí. Během Ramadánu, stejně tak, jako i jindy, Alláh žije a není mrtev. On podporuje a ochraňuje svá stvoření, On nespí! Každodenní skutky stoupají k Němu před tou nocí, jako skutky noci sestupují před těmi dny a On neučiní nic špatného nikomu, přinejmenším.
Což znamená:
إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَظۡلِمُ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ۬ۖ وَإِن تَكُ حَسَنَةً۬ يُضَـٰعِفۡهَا وَيُؤۡتِ مِن لَّدُنۡهُ أَجۡرًا عَظِيمً۬ا
Bůh věru neošidí nikoho ani o váhu prášku jediného, a jde-li o skutek dobrý, oplatí jej dvojnásobně a sám od Sebe dá odměnu nesmírnou.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             4.40

Poučení č. 2:
Půst je jakým si tajemství mezi služebníkem a jeho Pánem a nikdo jiný si skutečně neuvědomuje jeho opravdovost než Alláh. Proto Alláh řekl tento hadís:
„Každý skutek syna Adamova je odměněn deseti podobnými, kromě půstu. Opravdu, ten náleží Mě a Já jej odměním, když kvůli Mně opustí své vášně, jídlo a pití.“
Proto je pro takového služebníka možné skrýt se před lidmi za zavřenými dveřmi, jíst a pít a poté vyjít k nim ven, tvrdíc že se má postit a nikdo kromě Alláha to nebude vědět. Tedy, uvědomuje-li si svůj vztah k Alláhovi, bude předcházet takovým způsobům a to vskutku bude pro něj chvályhodný počin. Klíčovou věcí v tomto úkolu je mít namysli, že On, jehož se lidstvo bojí, když vykazuje půst, je tím samým, kterého by se měli bát, když vykazují Sallah, Zakaah, Hajj nebo jiné skutky, Alláhem nařízené. Jinými slovy, Ten, který nařídil povinný půst je Ten samý, kdo nařídil Salaah, která je největším pilířem Islámu, po svědectví, že není správné uctívat nikoho jiného než Alláha a že Mohamed sAs je posel Boží. On uložil jedné noci Salaah Svému proroku, když byl vzat na nebesa a kvůli tomu zaujímá Salaah vysokou pozici, protože slouží jako pokračování ve spojení mezi služebníkem a jeho Pánem. Tedy, jestliže muslim považuje svoje nedostatky a nedokonalosti v půstu za něco strašného, potom si musí uvědomit, že nedostatky a nedokonalosti v Sallah jsou dokonce ještě hroznější. Toto je jeden z nejdůležitějších poznatků, které muslim získá z měsíce půstu.

Poučení č. 3:
Jedna z věcí, která přináší radost a potěšení upřímným duším je vyhledávání Mešit, které v měsíci Ramadánu přetékají věřícími. Ale mnohem větší radost získáme, když v tomto budeme pokračovat i v jiných dobách. Jako takový je zde nejvhodnější úkol pro muslimy aby byli přitahováni do Mešit, i po té, co tyto dny uplynou. Aby byli pevně rozhodnuti, setrvat v tomto povzneseném stavu trvale. Možná zrovna ty budeš jedním ze sedmi, kterým Alláh v onen Den poskytne stín, kde není stínu, kromě u Něho. V autentickém vyprávění, pocházejícího od proroka sAs je uvedeno, že jeden z nich je člověk, jehož srdce je spojeno s Mešitou.

Poučení č. 4:
Nařízení ohledně půstu od jídla, pití a ostatních věcí, které ruší půst, připadá na měsíc Ramadán. I když půst od nezákonných věcí se vyžaduje po celý život. Během Ramadánu se muslimové musí zdržovat povoleného i zakázaného ale od zakázaného se musí zdržovat po celý život. Když tedy přišly dny zdržování se obojího, jak zakázaného tak povoleného, zdržování se zakázaného pokračuje. Lingvisticky to znamená, že půst (sawm) jako zdržení se (imsaak) od něčeho, ale v právním smyslu (šarcan) to znamená zdržení se jídla, pití a dalších věcí, které by anulovaly půst v době mezi východem a západem slunce. Právní význam v šarcan je pouze částí významu lingvistického. V lingvistickém smyslu je tedy zahrnut i smysl právní šarcan, ale obsahuje v širším významu i zdržování se od věcí, které jsou zakázány. Tedy zdržování očí, jazyka, uší, rukou, nohou a intimních partií od zakázaných skutků, ve smyslu lingvistickém.
Alláh zaručil milost Svým služebníkům tím, že jim poskytne nezanedbatelná požehnání. Přikázal, aby šli cestou, která je Jemu milá a zakázal jít po cestě, která Ho rozhněvá. Jeden z nejlepších způsobů, který Alláh ocení mnoha požehnáními je zabývat se tím, co On přikázal a zdržovat se od toho, co zakázal. Ten, který zajistil svým služebníkům další požehnání, ať už jsou zjevná nebo ne.
Je tedy legitimní užívat oči k vidění toho, co Alláh nezakázal a je nelegitimní je užívat k tomu, co je zakázané. Půst je tedy ve své podstatě, pokud se jedná o zdržování očí od zakázaného, platný v každé době.
Podobně je legitimní užívat uši ke slyšení toho, co je povolené, ale je nezákonné užívat uši k slyšení toho, co je nepřípustné. Půst je tedy ve své podstatě, pokud se jedná o zdržování uší od zakázaného, platný v každé době.
Je legitimní užívat jazyk k mluvení dobrého a je nezákonné užívat ho k mluvení zlého. Půst v této věci, pokud se týká zdržování jazyky od mluvení zlého, je platný v každé době.
Je legitimní užívat ruce k činnostem, které Alláh povolil a je nezákonné je užívat jednání s něčím zakázaným. Půst v této věci, v níž zdržujeme ruce od zakázaného, je platný v každé době.
Je legitimní užívat nohou pro chůzi směřující k věcem dobrým a je nezákonné užívat je směrem k věcem zakázaným. Půst v této věci, v níž zdržujeme nohy od zakázaného, je platný v každé době.
Je legitimní užívat intimní partie k činnostem povoleným a je nezákonné je používat ve věcech zakázaných. Půst v této věci, v níž zdržujeme intimní partie od zakázaného, je platný v každé době.
Každý, kdo ukazuje vděčnost pro tyto požehnání a užívá je v souladu s Alláhovými přikázáními, tomu je slíbena od Alláha štědrá odměna. Na druhou stranu, ten, kdo nedbá těchto požehnání a dbá pramálo na jejich užití a bude páchat skutky, které vyvolají hněv u Alláha, ale způsobí potěšení Satanovi, ten kdo je nepřítelem Alláha a jeho věrných služebníků, tomu pohrozí Alláh trestem. Bude ho varovat před tím, že každý jeho úd bude v Den Soudu dotazován a bude na něj tázán.

وَلَا تَقۡفُ مَا لَيۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولاً۬
A nenásleduj to, o čem vědění nemáš, vždyť sluch, zrak i srdce budou všechny žádány, aby počet vydaly.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              17.36

ٱلۡيَوۡمَ نَخۡتِمُ عَلَىٰٓ أَفۡوَٲهِهِمۡ وَتُكَلِّمُنَآ أَيۡدِيہِمۡ وَتَشۡہَدُ أَرۡجُلُهُم بِمَا كَانُواْ يَكۡسِبُونَ
Dnes ústa jejich zapečetíme, však budou mluvit jejich ruce a svědčit jejich nohy o tom, čeho ze špatnosti nabyli.
36.65

A v den, kdy nepřátelé Boží budou u ohně pekelného shromážděni, budou na skupiny rozděleni, a když pak k němu přijdou, bude proti nim svědčit sluch a zrak i kůže jejich o tom, co činili. A zeptají se kůží svých: „Proč proti nám svědčíte?“ I odvětí: „Bůh, jenž věci každé promluvit dává, nám slovo udělil a On poprvé vás stvořil a k Němu budete navráceni.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                41.19-21

Prorok sAs přikázal Mu’aath ibn Jabalovi rAa, aby si hlídal svůj jazyk. Mu’aath se zeptal: „Ó proroku Boží. Bude s námi účtováno podle slov, která jsme vyslovili?“
Prorok sAs odpověděl: „Ať tvoje matka pro tebe truchlí, ´Mu´aathe! Budou lidé vrženi do ohně na své tváře – nebo, řekl, nosy –kromě úrody ze svých jazyků?“                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Ze sbírky atTirmídího
Také řekl:
„Kdokoliv dává záruku na mě (o mravní bezúhonnosti) toho, co je mezi jeho čelistmi a jeho dvěma nohama, potom i Já mu zaručímJannah.“ Ze sbírky al-Buchárího v jeho Saheeh z hadísu Sahl ibn Sa´ada rAa. Také ze sbírky at-Tirmídího, z hadísu Abů Hurajry rAa, a označeném jako hasan, jenž následuje slovy:
„Kohokoliv Alláh ochrání před zlem, které leží mezi jeho dvěma čelistmi a zlem, které leží mezi jeho dvěma nohama, ten vstoupí doJannah.“
Jako dodatek řekl:
„Kdokoliv věří v Alláha a poslední den, měl by mluvit dobro nebo jinak zůstat mlčet.“ Sebráno al-Buchárím a Muslimem z hadísuAbů Hurajry rAa.
Ze sbírky marfů hadís Abů Můsy rAa:
„Muslim je ten, před jehož jazykem a rukami jsou muslimové v bezpečí.“
On řekl:
„Jako člen mé Ummah selže ten, kdo přijde ke Dni Soudu s Salaah, Siyaam a Zakaah. Přijde, přesto, že proklel určitou osobu, pomlouval jinou, nezákonně užíval bohatství jiného, proléval krev a bil druhé. Potom každý takový člověk bude oddělen od svých dobrých skutků. Pokud jeho skutky jsou vyčerpány před tím, než je účtování uzavřeno, potom budou hříchy takového člověka na něj uvrženy a on sám bude uvržen do Ohně pekelného.“                                                        Shromážděno Muslimem.

Řekl:
„Jannah je obklopen strádáním, zatímco Oheň pekelný je obklopen pokušením.“
Shromážděno al-Buchárím a Muslimem z hadísu Abů Hurajry rAa.
Stručně shrnuto. Toto vyplívá z Alláhova nařízení, aby Jeho služebníci střežili svůj jazyk, intimní partie, sluch, zrak, ruce a nohy před zakázanými skutky. Stejně tak je vnímáno pojetí postu ve smyslu lingvistickém. Tento typ půstu není časově vymezen. Je to spíše druh poslušnosti vůči Alláhovi, Vznešenému, poslušnosti, která musí být neustále hlídána, aby člověk před smrtí získal Jeho potěšení a ocitnul se mimo Jeho hněv a trest. Během postního měsíce se muslimové zdržují věcí, které Alláh sice zakázal, protože je zakázal vykonávat během ramadánových dnů. Ponaučení z toho získané je uvědomění si, že Alláh nepovolil zakázané věci během celého lidského života a člověk se jich musí zdržet po všechen čas. Toto má vzbuzovat strach z Alláhova trestu, který připravil pro ty, kteří vzdorují Jeho příkazům a konají to, co On zakázal.
Posel Boží sAs nás ve svatém hadísu od svého Pána informuje, že postící se člověk se raduje dvakrát. Poprvé, když přeruší svůj půst a podruhé když se setká se svým Pánem. Postící osoba se raduje, když přeruší svůj půst a tělo se účastní na věcech, kterým se vyhýbalo. Raduje se poté, co je mu zajištěn úspěch po ukončení půstu, za něž jsou od Alláha nesmírné odměny. Navíc, bude mít největší radost v době, kdy se setká se svým Pánem a bude za své postění milosrdně odměněn.
Kdokoliv ochrání svůj jazyk před chybnou mluvou a falešným svědectvím, své intimní partie před tím, co Alláh zakázal, své ruce před tím, na čem není povoleno se podílet, svůj sluch před tím, co je nezákonné slyšet, své zraky před vším, na co se Alláh zakázal dívat a používá své údy i schopnosti povolenými způsoby, chrání je a ovládá, dokud mu Alláh nevezme život, ten potom přeruší svůj půst s radostí, kterou Alláh připravil pro ty, kteří Ho poslouchají.
Posel Boží sAs vysvětlil, že k první radosti věřících dojde v době odcházení z tohoto světa do příbytku budoucího. Během posledních chvil na tomto světě se k němu přiblíží andělé, takže si bude myslet, že na jeho tvář svítí slunce. Budou mít rubáš z Jannah spolu s parfémem na balzamování. Anděl Smrti je povede a řekne: „Ó, upřímná duše. Vyjdi, aby se ti dostalo odpuštění od Alláha a On byl s tebou potěšen.“ V tom jeho duše vystoupí jako kapka z úst, která steče po kůži a události přihodí (vyjdou najevo), tak jak vysvětlil vznešený posel sAs.
Toto jsou první, jasné znaky, jež zakusí osoba, která je horlivá ve vyhledávání štěstí a snaží se osvobodit od všeho, co by vedlo k zničení a destrukci. Z toho důvodu člověk, který se ptá na průběh oné hodiny je nasměrován doktorem srdcí sAs k něčemu, mnohem důležitějšímu, než je doba, ve které se ono přihodí. Především ho vede k tomu, aby ho na to připravil konáním dobrých skutků a odpověděl těmito slovy: „A co sis pro to připravil?“ Toto naznačuje, že všude, každá existence se musí připravit na svůj posmrtný život. Vznešený Alláh řekl:

ٱلۡحَجُّ أَشۡهُرٌ۬ مَّعۡلُومَـٰتٌ۬ۚ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ ٱلۡحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِى ٱلۡحَجِّۗ وَمَا تَفۡعَلُواْ مِنۡ خَيۡرٍ۬ يَعۡلَمۡهُ ٱللَّهُۗوَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيۡرَ ٱلزَّادِ ٱلتَّقۡوَىٰۚ وَٱتَّقُونِ يَـٰٓأُوْلِى ٱلۡأَلۡبَـٰبِ

Pouť budiž konána v měsících známých. Ten, kdo se zavázal vykonat v nich pouť, nechť zdržuje se žen, prostopášnosti a hádek během pouti! Ať cokoliv dobrého učiníte, Bůh se o tom dozví; a zásobte se na cestu, však nejlepší zásobou na cestu je bohabojnost! Buďte tedy bohabojní, vy, kdož nadaní jste rozmyslem!                                                                                                                                        2.197

Každá podniknutá cesta vyžaduje vhodné zajištění. Opatření pro cestu směřující k posmrtnému životu obsahují Taqwaa, poslušné jednání vůči Alláhovi a následování duše, jejíž směr byl dán poslem Božím sAs.

Foreign workers gather for a mass feast at the end of the first day of the Muslim fasting month of Ramadan in Riyadh September 13, 2007. During the holy month of Ramadan observant believers fast from dawn to dusk, while businesses and offices reduce opening hours during the day. For more than a billion Muslims around the world, Ramadan is a month of prayer, fasting and charity.     REUTERS/Stringer     (SAUDI ARABIA)

Foreign workers gather for a mass feast at the end of the first day of the Muslim fasting month of Ramadan in Riyadh September 13, 2007. During the holy month of Ramadan observant believers fast from dawn to dusk, while businesses and offices reduce opening hours during the day. For more than a billion Muslims around the world, Ramadan is a month of prayer, fasting and charity. REUTERS/Stringer (SAUDI ARABIA)

RAMADÁN

Proč vlastně dodržovat Ramadán?
Protože je to pradávný zvyk muslimů?
Protože se to sluší a patří?
Protože žiji ve společnosti, kde se to dělá?
Protože to prospívá mému zdraví?
Protože získám respekt v očích muslimů, kteří ho nedodržují?

Každý jistě dokáže najít ve svém srdci a mysli desítky dalších odpovědí.  Která ale z nich je ta správná, která jen částečně a která vůbec?
Ramadán je jeden z ukazatelů na stezce Boží. A kdo se jím řídí, dojde jednoho dne do cíle své cesty, inshalAllah. A jako na každé, správné a pravé cestě je i zde možné najít a získat mnoho dobrého a užitečného. Tady je několik takových „dobrot“.

Požehnání a odměn z půstu během měsíce Ramadán je bezpočtu. Ten, kdo je rozpozná a uvědomí si jejich důležitost, si bude přát, aby měsíc Ramadán trval celý rok.
Tato požehnání dává Alláh postícím se muslimům, kteří se postí plni víry a očekávání.
Tato požehnání postního měsíce Ramadánu se dají poskládat a shrnout do několika kategorií. Mělo by se připomenout, že všechna tato požehnání jsou vzata přímo ze Svatého Koránu a Sunny, tedy cesty proroka, mír s ním.
Následuje částečný seznam požehnání a odměn postního měsíce Ramadánu a co bychom mohli tímto měsícem získat:

At – Taqwa, což je tedy
Bázeň před Alláhovým trestem, uvědomování si Ho, stávat se bohabojným.
Praktikování zjevení Božích, tradicí a cesty proroka a toho co Bůh Sám přikazuje.
Přijímání malých věcí, které člověk dosáhnul. Vděčnost…
Příprava na opuštění tohoto světa do budoucího.
Sebekázeň
Sebekontrola
Sebeovládání
Sebevzdělávání
Sebe ocenění
Přijetím těchto měřítek a jejich praktikováním, dosáhnou muslimové pojmu Taqwa, jak ve svém soukromém, tak i veřejném životě.

Ochrana, půst nás chrání a učí
Vyhýbání se nemravnostem.
Vyhýbání se hněvu/křiku/povyku.
Vyhýbání se pošetilosti.
Vyhýbání se všeho zakázaného či nepřípustného.
Dosažením těchto dobrých způsobů, vyjdou muslimové z půstu jako lepší, lidské bytosti.

Zjevení Svatého Koránu
Svatý Korán byl zjeven během měsíce Ramadánu. Svatý Korán je chápán jako:
Vedení pro lidstvo.
Oznámení toho co je dobré, správné a co je špatné, nesprávné.
Shrnutí a vrchol všech předchozích zjevení.
Radostná zpráva pro věřící.
Ten, který léčí.
Ten, který poskytuje slitování.
Slovo Alláha Nejvznešenějšího

V začátku Ramadánu se brány k Ráje otevírají a naopak brány Pekla zavírají.
Ďáblové jsou spoutáni

Půst s imen (vírou) a očekáváním odměny za půst vede k tomu, že Alláh odpustí hříchy těm, kdo mají takovýto úmysl.

Brána Ar-Rajjan.
V Ráji je brána zvaná Al-Rajjan. Je určena pouze postícím se muslimům. Pouze ti, kteří se v měsíci Ramadánu postí, i dobrovolné půstu během roku, se budou radovat z blaženosti Ráje uvnitř této oblasti.

Radosti
Jsou dva typy radostí pro muslimy, kteří se postí. Jsou to:
Při přerušení půstu
Při setkání s Alláhem v den Soudu

Vůně z úst
Vůně z úst postícího se muslima je lepší než vůně musku.

Ramadán-k-Ramadánu
Kdokoliv se postí dva po sobě jdoucí měsíce Ramadán s dobrým úmyslem, Alláh mu odpustí  hříchy spáchané během toho roku, mezi nimi.

Násobení odměn
Konání dobra je desetkrát, sedmdesátkrát, sedmsetkrát více odměněno v měsíci Ramadánu.

Nasycení druhých
Kdokoliv pozve, při přerušení půstu druhé a kdokoliv se stará o hladové, potřebné během posledních deseti dnů Ramadánu, získá stejné odměny jako osoba, která se postí.

Požehnání Iftar (večeře po přerušení půstu)
Dua je přijata Alláhem v času Iftaru.

Požehnání Suhur (jídlo před úsvitem)
Tato doba poskytuje příležitost pro:
Noční modlitby
Dikr, Připomínání, Kontemplaci
Recitaci Svatého Koránu
Fajr modlitbu společnou.
Dua Fajr

Noční modlitby
Kdokoliv vykonává noční modlitby s upřímností a dobrým úmyslem, získá odpuštění svých minulých omylů.

Shafa´at, přímluva
Kdokoliv se postí během Ramadánu, obdrží v den Soudu Shafa´at (prosba za odpuštění):
Ramadan, který se bude přimlouvat, pro toho, kdo se postil.
Svatý Korán, se bude přimlouvat, pro toho, kdo ho pamatoval a mnoho četl.

Ihja (bdění během noci)
Posledních deset dnů Ramadánu. Když muslim vykonává tento typ úsilí, získá odměny, odpuštění a množství požehnání.

Itikaf (pobývání v mešitě)
Muslim, který vykonává Itikaf během posledních deseti dnů Ramadánu získá:
Požehnání a odměny
Klid duše
Přemítání a kontemplace
Stane se lepším člověkem

Lailatul Qadr (Noc Úradku)
Kdokoliv ji oslaví upřímně a s dobrým úmyslem zajistí si těchto několik věcí:
Odpuštění hříchů
Tato noc je lepší než 1.000 měsíců v dobru a odměně.
Prosby vyslyšeny
Připomínání si Boha
Modlitby mají obrovskou cenu
Čtení koránu
Odměny
Požehnání
Lepší život

Štědrost
Laskavost, pohostinnost, návštěvy apod. Všechno toto a ještě mnohé další patří mezi dobrodiní Ramadánu.

Zakat al-Fitr (Dobročinnost na den  Eid)
Požehnání, která vyplívají z dobročinnosti potřebným, jsou obrovská:
Čistota, věřící se očisťuje od hříchů.
Nakrmení potřebných
Sdílení štěstí
Vylepšení lidských vztahů
Vylepšení společnosti

Sadaqa (Dobročinnost).
Zisky z tohoto jsou mnohé. Následuje jejich shrnutí:
Čistota
Kvetoucí zdraví
Zlepšení finanční situace
Stavy hojnosti
Omezení inflace
Omezení chudoby

Půst a zdraví
Půstem lze získat následující:
Vyčištění těla od toxinů
Redukce váhy
Pročištění mozku
Omládnutí těla
Prožívání štěstí
Mladší vzhled

Změna v životním stylu
Odlišný, životní styl zbavuje monotónnosti života a každodenní život tak nabude nový rozměr.

Sdílení: hladu, žízně a obřadů s ostatními společně.

Eid-ul-Fitr
Společná radost a navštěvování druhých členů rodiny a komunity.

Každý dech je Tasbiih, velebení Boha
Každý dech, dokonce i ve spánku je Ibadah, uctívání.

Umra v Ramadánu
Návštěva Mekky během postního měsíce Ramadánu:
Rovná se Hajj s prorokem Mohamadem, kéž mu Alláh požehná a dá mu mír.

Historické události a vítězství v Ramadánu
Ve své historii získali muslimové mnoho odměn, během postního měsíce, mezi něž patří následující:
Bitva u Badr
Bitva u Khandaq
Otevření Mekky
Bitva u Tabuku
Tariq Ibn Ziyad vstoupil do Evropy
Salahuddin osvobodil Jeruzalém od křižáků
Egypt a Izrael, 1973. Egypťané vyhnali Izraelce z Egypta během postního měsíce Ramadánu.

Poučení z historických postav:
Wafaat Hazrat Khadijeh, kéž je s ním Alláh spokojen.
Wiladat Imam Hassan bin Ali, kéž je s ním Alláh spokojen.
Shahadat Imam Ali bin Abi Talib, kéž je s ním Alláh spokojen.
Youm-al-Quds, kéž je s ním Alláh spokojen.

Co učí o měsíci Ramadánu prorok Mohamed, kéž mu Alláh požehná a dá mu mír?
Imán al-Baqir uvedl, že prorok Mohamed, kéž mu Alláh požehná a dá mu mír, se obrátil k lidem a řekl: „Ó lidé, když zazáří srpek měsíce Ramadánu, budou spoutáni všichni ďáblové, otevřou se brány nebe, zatímco brány pekla budou zavřeny. Modlitby budou vyslyšeny….. Poté s příchodem měsíce Shawwal, bude věřícím řečeno, aby sečetli své odměny….. Tyto odměny, přísahám při Alláhovi, se nedají srovnat s odměnami finančními.“
Vskutku, veškerá požehnání jsou přiřknuta skrze požehnání Svatého Koránu v měsíci Ramadánu. Ale je to člověk, který pácháním hříchů rozvazuje ďábly. Je to člověk, který otvírá brány Pekla, které Alláh zavřel.
Imán Ali, kéž je s ním Alláh spokojen, řekl: „Zeptal jsem se proroka Mohameda, kéž mu Alláh požehná a dá mu mír, jaké jsou nejlepší skutky v měsíci Ramadánu, a On odpověděl: „ Nejlepší skutky jsou ochránit sebe samého před konáním toho, co Alláh učinil nezákonným“ a potom zaplakal. Zeptal jsem se ho, kéž mu Alláh požehná a dá mu mír, kvůli čemu pláče a on, kéž mu Alláh požehná a dá mu mír, odvětil: „Pláču kvůli tomu, co se ti přihodí v tom měsíci. Téměř si představuji tvé modlitby k Bohu, když většina těch nejhorších lidí v dějinách lidstva tě nabodne na meč….. Imán Ali, kéž je s ním Alláh spokojen, se poté zeptal: „Zaručí toto bezpečnost a blaho mému náboženství?“ Na to prorok Mohamed, kéž mu Alláh požehná a dá mu mír, odpověděl: „Ano, zaručí, ale kdo by tě zabil, toho já zabiju a kdo tebe nenávidí, nenávidí mě, a kdo urazí tebe, urazí mě. Jsi jako já, v tom samém postavení jako já sám. Tvoje duše je mojí duší a tvoje tělo je mým tělem.“
Nechť Alláh na nás vloží svá požehnání a vede nás k půstu měsíce Ramadánu, ať se modlíme k Němu a recitujeme z Jeho svaté knihy.

Ramadán – královské vybídnutí. Proč je Ramadán tak důležitý?
Toto je prohlášení od Císaře císařů, Krále králů, Toho, kdo je svrchovaným vládcem vesmíru. Všichni věřící jsou zváni, aby se v průběhu měsíce Ramadánu stali hosty Alláha. Zve je k Boží hostině a dává jim radostné poselství požehnání a odpuštění.
Toto pozvání ti má sdělit, jak moc tě Alláh miluje a jak chce, aby ses k němu přiblížil. Pozval tě, aby sis Ho připomínal, a tak i On si připomene tebe.
Abys Ho prosil o cokoliv a tak by ti to poskytnul. On chce, aby ses zbavil břemen hříchů, tak abys mohl být osvícenější, když se k Němu navrátíš. Připravil pro tebe zvláštní dárky a odměny a uskladnil pro tebe speciální oděvy. Žádal tě, abys Ho navštívil a tak se zařadil mezi Jeho přátele.
Takové královské pozvání musí být přijato s velkým zájmem a rozechvěním. Musí být učiněny přípravy, abychom mohli dorazit na královskou slavnost vhodně připraveni. Spěchej prosím jako by příležitost pro přijetí pozvání měla brzy skončit.
Imán Jafar Sadiq, kéž je s ním Alláh spokojen oznámil, že prorok Mohamed, kéž mu Alláh požehná a dá mu mír, řekl, že Sha´ban je můj měsíc a Ramadán je měsícem Božím. Jestli tedy někdo zachovává jeden den postu během měsíce Sha´ban, učiním ho/ji v den soudu „Shafaat“ přímluvou a ten, kdo zachovává dva dny postu, potom jeho/její předchozí hříchy budou odpuštěny a pokud někdo zachovává tři dny postu, potom bude jako by všechny jeho hříchy byly odplaveny (spláchnuty).
Imám Ali Raza, kéž je s ním Alláh spokojen, řekl, že jestli někdo zachovává půst během posledních tří dnů měsíce Sha´ban a spojí je s půstem během měsíce Ramadán, tomu Alláh zajistí „sawab“ (odměnu) dvou měsíčního pokračování půstu této osobě.
Během Miradž (Noc Výstupu) se prorok Mohamed, kéž mu Alláh požehná a dá mu mír, zeptal: „Ó Alláhu, jaký je dar z půstu? Alláh řekl: „Postění vede k moudrosti, umožňuje ti pochopit Má znamení a cesty, po kterých stoupáš ke stupni jistoty. A když nějaká osoba dosáhne stupně jistoty, tak on/ona se nestará o to, zda její dny prošly v hojnosti nebo nedostatku“.
Svatý měsíc Ramadán je tam, kde je Alláh hostitelem, my jsme jeho hosté a jsme pozvaní na Jeho hostinu.
Modlíme se k Alláhovi, aby nás učinil svými blaženými hosty a naopak, můžeme získat maximum z jeho hostiny jako duchovní nádoba, na rozdíl od fyzických nádob, nikdy nebudeme naplněni.

Získaná dobrodiní Svatého měsíce Ramadánu

Kázání Imáma Aliho bin Abi Taliba, kéž je s ním Alláh spokojen
Začal svatý měsíc Ramadán. Vstoupil do mešity v Kufě. Postavil se za kazatelnu a po chválení Alláha a pozdravení proroka Mohameda, kéž mu Alláh požehná a dá mu mír, promluvil takto k lidu:
„Ó lide! Slavíme tento měsíc, který učinil Alláh nadřazený ostatním měsícům. Toto je měsíc, ve kterém jsou brány nebes a dveře milosrdenství Pána otevřeny. A brány pekla jsou zavřeny.
Toto je měsíc, ve kterém je slyšet hlas lidu a modlitby jsou vyslyšeny. A pláč přivodí Alláhovo milosrdenství.
Toto je měsíc, ve kterém je noc, kdy andělé sestupují z nebes na příkaz Alláha a nabízí svůj pokoj postícím se mužům a ženám až do svítání. Touto nocí je noc Qadr. Půst v následujících dnech je větší než půst tisíce měsíců. A vykonání jakéhokoliv dobra je větší než konání dobra po tisíc měsíců.
Alláh sesílá svá požehnání každý den a noc tohoto svatého měsíce Ramadánu. A tak kdokoliv získá i sebemenší užitek z tohoto měsíce bude naň brán ohled v den, kdy se ocitne před tváří Boží. A takovému člověku před Alláhem bude zajištěn ráj.“
Poté Amír al-Mu´minýn, Imám Ali Ibn Abi Talib, kéž je s ním Alláh spokojen, pokračoval ve své řeči, za kazatelnou v mešitě v Kúfě:
„Ó, služebníci Boží! Tento měsíc není jako ostatní. Jeho dny, noci a každá jeho hodina je nejhodnotnější, mezi všemi ostatními. Je to měsíc, ve kterém je Satan po celou dobu uvězněn. Alláh prokáže své dobro vůči lidem a navýší délku jejich životů a vybere hosty pro Svůj Dům. (pro Hajj).
Ó, vy, kteří se postíte! Buďte velmi opatrní v tom, co činíte a konáte. Tento měsíc jste hosty vašeho Pána. Sledujte každý den své chování a dávejte pozor, jak chránit svá strojí a tělo před pácháním hříchu. Bude-li po uplynutí tohoto měsíce výsledkem bezstarostný, celonoční spánek, lehkomyslnost během dne a pokračování v páchání hříchů, v den, kdy se věřícím dostane odměny, za jejich půst budeš přiřazen mezi ty, kteří utrží ztrátu. Oni se budou radovat z požehnání a poskytnutých darů od Pána, zatímco ty neobdržíš nic z toho. A když se oni stanou sousedy božími, ty budeš mezi těmi, kteří jsou od Něho odstraněni.
Ó, vy, kteří se postíte! Budete-li Pánem odmítnuti, ke komu se obrátíte? Pán vás zanechá  osamělé, a kdo vám pomůže? A pokud vás nepřijme mezi svůj lid, komu budete podřízeni? A jestli vám neodpustí, koho budete žádat o odpuštění?
Vy, kteří se postíte! Recitujte svatý Korán dnem i nocí jako prostředek, kterak se přiblížit k Alláhovi. Vskutku, kniha Boží se může přimluvit za ty, kteří ho recitují a tyto přímluvy budou v den Vzkříšení přijaty. Tedy ti, co recitují, vystoupí na nejvyšší úrovně ráje recitováním veršů této Knihy.
Radostná zpráva pro vás, kteří se postíte. Slyšel jsem od svého nejmilovanějšího, proroka božího, kéž mu Alláh požehná a dá mu mír, že „Alláh ochrání mnoho lidí před utrpením ohně, ale nikdo nezná jejich počet, kromě Něho samého. Za poslední noci Ramadánu bude odpuštěno tolika, kolika odpustil během celého tohoto měsíce.“
V tu chvíli vstal jeden muž z kmene Hamdaan a řekl: „Ó Emíre al-Mu´minyn! Řekni nám něco z toho, co ti tvůj milovaný (prorok Mohamed, kéž mu Alláh požehná a dá mu mír) řekl ohledně Ramadánu.“
Emir al-Mu´minin řekl: „Slyšel jsem, že můj bratr a můj bratranec, prorok Boží řekl: „Kdokoliv se během Ramadánu postí a vyhýbá se hříchům, vstoupí do ráje.“

Připomenutí na měsíc Ramadán od přednášejícího bratra Nouman Ali Khan z institutu Bajjana
Rád bych začal pozdravem al-salāmu ‘alaykum wa raḥmatullāh wa barakātuh.
V Ramadánu bychom měli, kromě jiných činností věnovat vylepšení našeho přístupu ke Koránu. Ke každodennímu  přednášení, opakování a studiu.
1. Udělat si čas na recitování Koránu a začít nyní
Chce-li se někdo skutečně důkladně připravit na Ramadán, tak první, základní věcí je udělat si čas na Korán každý den. Vše ostatní musí být omezeno. Teď nemluvím o tom, jak se Korán učit. Mluvím o tom, jak najít čas během dne, nejlépe po modlitbě, například po fadžr nebo ‘ishā’. Tím nemáme začít Ramadán, tím máme začít hned, dnes! Posaď se s Knihou a recituj! Když nezvládneš větší část, tak alespoň pár stránek. Všimneš si, že velice rychle zlenivíš. Trochu recituješ a potom začneš zívat, anebo začneš cítit, že musíš dělat něco jiného. Musíš to konat s nasazením a položit se do recitace Koránu s veškerým úsilím.
Tady se skutečně začne používat tvůj osobní „lakmusový papírek“. Kolik času opravdu strávíš s tou Knihou? Pokud toto nekonáš pravidelně a nestalo se to ještě tvým každodenním zvykem, tak jsi vlastně ještě nezačal. První věcí je osvojit si recitaci Koránu jako každodenní zvyk.
Neříkám to proto, abych tím vytlačil lekce a rozhovory a jiné činnosti. Říkám to jako hlavní, startovací bod na tvé osobní cestě s Koránem. Všichni, jak učenci, kteří jsou mezi námi, tak mluvčí a znalci arabštiny nebo Koránu nebo tafsīr , ti všichni jsou na stejné lodi, na kterou vstupuješ i ty. To je něco, čemu všichni shodně přikládáme velkou důležitost. Neznamená to, že ti, kteří studují a recitují Korán po desetiletí, jsou zproštěni každodenní recitace. Je to cosi, co já potřebuji, stejně tak jako ty a stejně tak jako učitelé a učenci.

Není to něco, co by mohl někdo přeskočit nebo vynechat. Je to krása této Knihy. Nikdy nepomine. Nemůžeme říct: „Ale, vždyť tuto stránku jsem už recitoval.“ „I tuto súru už jsem recitoval.“ To nejde. A Ramadán je velkou příležitostí pro vštípení a posílení takových dobrých zvyků, inshā’Allāh.
První dvě rady. Učiň zvykem recitovat každodenně Korán už nyní a ne až na začátku Ramadánu – nějaké zvládnutelné množství. Toto je další věc! Ramadán přichází a my si jdeme po svých. Jsou lidé, kteří se dokonce ani nemodlí. A když se možná modlí, tak doma. Během Ramadánu, po dobu 30 dnů.
Když začne Ramadán, recituj, pokud můžeš, každý den, jeden nebo dva  džuz’. Pokud to nezvládneš, začni potom s tím, co zvládneš. Co zvládneš a udržíš, to je pro tebe to nejvhodnější. “Nejlepší ze skutků jsou ty, které jsou nejstálejší.“ Nejstálejší skutky jsou ty, které jsou nejzvládnutelnější. To jsou ty, které bys neměl na své cestě vynechat.
Moje první rada: recituj od nynějška každý den Korán pravidelně. Nejvhodnější čas je po fadžr. Je to doba klidu a v Koránu nalezneš radost a baraka. A budeš prožívat radost i po zbytek dne. Pocítíš účinky požehnání v práci, ve škole a ve všem co děláš. Získáš z toho užitek. Je tady ještě jedna věc.
Často si neuvědomujeme duchovní užitek z modliteb v mešitě, z recitace Koránu, a skutků uctívání – zvláštních modliteb, dobrovolných*. Poznáš rozdíl mezi modlitbou, kdy doslova několikrát praštíš hlavou o zem a učiníš sadždu a nebo opustíš tento způsob, nebo si dáš na čas a modlíš se zcela prostoupený mírem. Všimneš si rozdílu nejenom při modlitbě, ale pocítíš ho i den poté. Ten den, kdy vykonáš modlitbu fadžr a ‘ishā’ v mešitě, budeš se cítit zcela jinak. Ocitneš se v klidu a míru, tak jak jsi to dosud nepoznal. Od tvé poslední zkušenosti, můžeš tyto rozdíly dosvědčit. To jsou některá z radostí Islámu. Jedna z radostí naší víry (īmān) je ta, že ochutnáme jeho ovoce dokonce už v tomto životě. Nemusíš být kdoví jaký učenec nebo aby ses mohl radovat z těchto věcí.
Dokonce, i když nemáš ve zvyku, pravidelně se modlit v mešitě nebo recitovat Korán, pokud začneš nyní, začneš i okoušet sladkost z této pravé stezky. Není to něco, na co bys musel čekat. Modlím se, aby se všichni těšili z těchto sladkostí a vstoupili do tohoto krásného zvyku inshā’Allāh.

* “…a když se ke Mně bude můj služebník neustále přibližovat tím, že bude konat nepovinné způsoby uctívání (nawáfil), tak si ho zamiluji, a když si ho zamiluji, stanu se jeho sluchem, kterým slyší a zrakem, kterým vidí, a kdyby Mě o něco požádal, tak bych mu to dal a kdyby Mne žádal, abych ho před něčím ochránil, ochráním ho.“
Druhů nawáfil je mnoho, např.:
• sadaqa – zvětšuje majetek člověka a očišťuje ho od hříchů a zajistí mu místo ve stínu Alláha v Soudný den;
• nepovinné modlitby – ve správném výroku čteme: „Každému služebníkovi, který se denně modlí 12 rak´a, Alláh postaví dům v Ráji.“;
• čtení Koránu – muslim tím získá za každé přečtené písmeno 10 hasana a odměna se znásobuje ještě více v závislosti na významu dne – a Alláh odměnu znásobuje, komu chce.

2. Zlatá příležitost – Da´wa (zvaní)
Tady je další věc, pokud jde o Ramadán,o kterou se s Vámi chci podělit. Uvědomte si, že pocházíme z různých míst, z odlišného sociálního prostředí. Ale rád bych, aby hodně z vás patřilo mezi rodiny, kde se členové zajímají o náboženství. Hodně rodinných příslušníků, když přichází Ramadán, se obrátí k náboženství o trochu víc než obvykle. Většina z nich v tomto měsíci žije intenzivnějším náboženským životem. Myslím, že toto je zlatá příležitost.
Co se obvykle přihodí u páteční promluvy nebo u promluvy svátku, nebo u promluvy na konci Ramadánu – kazatel (ten co promlouvá) je naštvaný na dav a říká: „Přijdete, jenom když je Ramadán a když už přijdete, tak potom hned zmizíte. Chodíte sem jenom na noční modlitby. Vidím vás pouze při sváteční modlitbě “  Místo toho abychom takto ventilovali své frustrace, je to spíše příležitost pozvat ty lidi jako hosty. Ať přijdou lidé, kteří by normálně nepřišli. Udělejme z oné události záležitost naplněnou laskavostí. Ať není nic, na co bychom si stěžovali. Dívejme se na to jiným způsobem. Jsou lidé, kteří na druhou stranu mají málo nebo vůbec nic společného s vírou. Sotva se víry přidržují. Využijme té příležitosti pozvat je.
Pokud je obtížně nebo ztížené praktikovat ve tvé rodině náboženství nebo vůbec vést rozhovor o víře, pak je Ramadán výbornou příležitostí k tomu, abys šel na ifṭār k blízkým příbuzným, přijal pozvání od přátel nebo je pozval k sobě. Jestli běžně není příležitost k rozhovorům o náboženství, tak teď je ta správná chvíle. Není ovšem třeba ohánět se ve dnech Ramadánu argumenty. Neupadni do debat a vyhni se takových diskuzím, kde bys byl dominantní a převyšoval ve své konverzaci ostatní.
Ramadán je o přibližování se k Alláhovi. Možná tě vybral k tomu, abys někomu v tomto přiblížení pomohl.
Během Ramadánu máš příležitost hovořit s lidmi, které normálně během roku ani nepotkáš. Tito lidé mají všelijaké zájmy a často i podivné názory na Islám. Mohou to být i členové tvé rodiny – strýc, bratranec, dědeček. Když mluvíš o náboženství, předloží o tom nějaké své názory nebo podivné myšlenky a budou chtít na to znát tvůj názor. Možná že některý z tvých příbuzných začne zpochybňovat hadíthy a bude tvrdit, že jsou vymyšlené, někdo možná řekne, že Korán mluví o alkoholu, ale je to nějaký jiný alkohol než například pivo, které je O.K. Budeš sedět a přemýšlet: „O čem to oni mluví?“ „Proč tak mluví?“ Rozruší tě to, protože to jsou v tvém náboženství ty hlavní a nezpochybnitelné věci a ti lidé o nich mluví, jako kdyby říkali vtip nebo jako by to bylo cosi absurdního a komického.
Při rozhovorech s mladými často cítíš, jak oni urputně brání svoji víru, dokonce i když by to znamenalo narušení rodinných vazeb. V takové chvíli bys měl držet svůj jazyk na uzdě a stáhnout se. Umožnit, aby se konverzace vrátila zpět, ke správnému směru. „Chci mluvit jenom o tom, jak se přiblížit k Alláhovi.“ „Chci mluvit jenom o tom, jak je důležitá recitace Koránu během noci.“ Změň téma. Nevstupuj do debaty. Nepředkládej náboženské argumenty. Tento měsíc není určený takovým činnostem. Každý by měl v tomto měsíci, odcházet po takové konverzaci o víře s příjemným pocitem.
Jistě, že tato témata by měla být přetřásána a diskutována, ale najdi si na to jinou dobu. Ti lidé jsou zralí pro da’waa budou tak spoléhat na tvé způsoby, tvoji trpělivost a zdvořilost a s tímto se jim pokus doručit své poselství.
Sestry se dozví, jak by se měly chovat ke svým manželům, kteří mají averzi k náboženství. Někteří muži zase mají ženy, které opravdu o Islámu neví vůbec nic. Myslí si, že je příliš náboženský. To je příležitost pro to, pokusit se zjemnit jejich srdce. Možná jsou to tví rodiče, kteří si myslí, že jsi příliš náboženský, vadí jim to a stále tě kritizují. Teď je tvoje šance, neodpovídat na takové věci impulzivně, nechovat se reakcionářsky ale být trpělivý a mlčenlivý ve svých reakcích. Udržuj pozitivní a hezkou atmosféru.
Další věc, která se týká tvých přátel. Všichni máme nějaké přátele, kteří nejsou příliš nábožensky založení. Mohou to být přátelé ze školy nebo z univerzity. Jsi s nimi v kontaktu, ale bavíte se o sportu nebo o filmech. Nemluvíš s nimi o víře. Toto je měsíc, kdy se můžeš pokusit pozvat takového přítele na ifṭār a vzít ho do mešity na modlitbu. Jděte jen na ‘ishā’ a doprovoď ho nazpět domů. Nedělej mu kázání. Jenom se mu pokus ukázat to prostředí. Nechť Alláh dokončí zbytek, je-li to jeho vůle. Být po dlouhé době v mešitě, udělá něco v jeho srdci. Dojde k tomu!
Ani já, ani ty nejsme v pokušení měnit lidská srdce, ale chceme se pokusit, přinést do svého okolí něco pozitivního a dobrého. Je-li tam cosi dobrého, a já věřím, že je, rozkvete to. Alláh Nejvyšší umožní, aby to rozkvetlo. Toto je pro to vhodná doba. Zlepšuj rodinné vztahy a napomoz známým, aby přišli do lepší společnosti, kde se recituje Korán. Měli bychom při vstupu více recitovat. Máme tak dokonalé představy, že podle nich bychom měli v Ramadánu odrecitovat celý Korán třikrát. Takový úmysl ti možná vydrží týden a nakonec ti dojde dech. Nakonec si řekneš, že odrecituješ celý Korán během Ramadánu jednou, ale brzy co začneš, ti opět dojde pára. Musíš to od nynějška učinit svým zvykem, inshā’Allāh.
Opravdu věřím, že ty i já se budeme takto chovat a tento Ramadán nezlenivíme. Nejhorší věc, kterou můžeš udělat je, že Ramadán se bude chýlit ke konci, ty se ohlédneš zpět a řekneš: “Tak další Ramadán uplynul a já jsem ho opět plně nevyužil. Tak brzy mě došla pára.“ Ani ty, ani já nechceme, aby se toto stalo. Insha’Allah, začneme takto jednat ještě před termínem.